Εισαγωγή στην Πολιτική Επιστήμη

Κωδικός μαθήματος
1010Υ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Α
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΒΑΝΔΩΡΟΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ

Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί χαρτογράφηση ορισμένων από τις κυριότερες θεματικές της Πολιτικής Επιστήμης με σκοπό την επαφή των φοιτητών με θεμελιώδεις έννοιες, θεωρήσεις και μεθοδολογικά εργαλεία. Επιχειρείται έτσι η συγκρότηση ενός ικανοποιητικού σώματος βασικών γνώσεων σχετικών με το πολιτικό φαινόμενο όσο και εξοικείωσης με το επιστημονικώς σκέπτεσθαι που θα αποτελέσουν βάση αναφοράς και για άλλα μαθήματα.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Οι φοιτητές αναμένεται να: 

(1) αποκτήσουν ένα σώμα εισαγωγικών γνώσεων στο αντικείμενο της Πολιτικής Επιστήμης το οποίο θα αποτελέσει βάση για τη συνέχιση των σπουδών τους σε συναφή και περισσότερο εξειδικευμένα αντικείμενα.

(2) αναπτύξουν τη δεξιότητα να χρησιμοποιούν βασικές επιστημονικές έννοιες και να τις εφαρμόζουν στοιχειωδώς στην ανάλυση της εμπειρικής πραγματικότητας.

(3) καλλιεργήσουν την ικανότητα ανάλυσης, σύνθεσης και αξιολόγησης δεδομένων.

(4) αρχίσουν να αντιμετωπίζουν με κριτικό και αυτοδύναμο τρόπο την επιστημονική γνώση και την επιστημονική μεθοδολογία.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Εξοικείωση με βασικές έννοιες του πεδίου της Πολιτικής Επιστήμης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αποτελεί χαρτογράφηση ορισμένων από τις κυριότερες θεματικές της Πολιτικής Επιστήμης με σκοπό την επαφή των φοιτητών με θεμελιώδεις έννοιες, θεωρήσεις και μεθοδολογικά εργαλεία. Επιχειρείται έτσι η συγκρότηση ενός ικανοποιητικού σώματος βασικών γνώσεων σχετικών με το πολιτικό φαινόμενο όσο και εξοικείωσης με το επιστημονικώς σκέπτεσθαι που θα αποτελέσουν βάση αναφοράς και για άλλα μαθήματα.

 

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.

Τίτλος ενότητας

Βιβλιογραφία  

(αναλυτικά στοιχεία στην ενότητα 5)

Σύνδεσμος παρουσίασης

  1. Εισαγωγικά, έννοιες, μοντέλα, θεωρίες

Σύγγραμμα 1, κεφ. 3, Σύγγραμμα 2, Εισαγωγή

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Πολιτικές ιδεολογίες, Α’ μέρος

Σύγγραμμα 1, κεφ. 6 & 7

Σύγγραμμα 2, κεφ. 6

Βανδώρος 2015

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Πολιτικές ιδεολογίες, Β’ μέρος

Σύγγραμμα 1, κεφ. 6 & 7

Σύγγραμμα 2, κεφ. 6

Βανδώρος 2015

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Το κράτος, Α’ μέρος

Σύγγραμμα 1, κεφ. 3, Σύγγραμμα 2, κεφ. 2 & 3

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Το κράτος, Β’ μέρος

Σύγγραμμα 1, κεφ. 3, Σύγγραμμα 2, κεφ. 2 & 3

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Η δημοκρατία

Σύγγραμμα 1, κεφ. 6, Σύγγραμμα 2, κεφ. 4

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Τα πολιτικά κόμματα

Σύγγραμμα 1, κεφ. 9, Σύγγραμμα 2, κεφ. 9

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Αντιπροσώπευση και εκλογές

Σύγγραμμα 1, κεφ. 9 & 10, Σύγγραμμα 2, κεφ. 3, 11 & 12

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Πολιτική κουλτούρα και πολιτική επικοινωνία

Σύγγραμμα 1, κεφ. 8 & 9, Σύγγραμμα 2, κεφ. 13

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Ομάδες πίεσης, μη κυβερνητικές οργανώσεις και κοινωνικά κινήματα

Σύγγραμμα 1, κεφ. 9, Σύγγραμμα 2, κεφ. 10

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Κοινοβουλευτικά και προεδρικά συστήματα διακυβέρνησης

Heywood 2014, κεφ.14 

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Μη δημοκρατικά καθεστώτα

Σύγγραμμα 1, κεφ. 10

Eclass/Έγγραφα/Σημειώσεις Παραδόσεων/αντίστοιχο αρχείο ppt

  1. Ανασκόπηση ύλης και ελεύθερη συζήτηση

Σύγγραμμα 1, 

Σύγγραμμα 2 

 

 

Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

 

Γραπτές εξετάσεις 

Ερωτήσεις ανάπτυξης, στο τέλος του εξαμήνου, βαθμολογική βαρύτητα 70%

Πρόοδος 

Ερώτηση ανάπτυξης, την 6η εβδομάδα, ωριαία διάρκεια, βαθμολογική βαρύτητα 30%

 

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Κατά την παράδοση, προβολή παρουσιάσεων powerpoint και χρήση πολυμέσων, όπως προβολή βίντεο. Επικοινωνία με φοιτητές με e-mail, αξιοποίηση της πλατφόρμας eclass για την ανάρτηση ανακοινώσεων, σημειώσεων και συμπληρωματικού προς τα συγγράμματα ψηφιακού υλικού.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

13 Εβδ. x 3 ώρες = 39 ώρες

Πρόοδος

5 Εβδ. x 3 ώρες x 1,9 = 28,5 ώρες

Τελικές εξετάσεις

13 Εβδ. x 3 ώρες x 1,9 = 74 ώρες

Σύνολο Μαθήματος 

141,5 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ 

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά.

Μέθοδοι αξιολόγησης: 

  • Τελικές εξετάσεις, 70% βαθμολογίας, &

  • Πρόοδος, 30% βαθμολογίας.

 

* Δεν γίνονται δεκτές ρήτρες βαθμολογίας εκ μέρους των φοιτητών/τριών.

 

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προόδου & τελικών γραπτών εξετάσεων – Κάθε απάντηση σταθμίζεται συνεκτιμώντας τα ακόλουθα:

Πληρότητα: Η απάντηση καλύπτει εξ ολοκλήρου το ζητούμενο ή παρουσιάζει μικρά ή μεγάλα κενά; Υπάρχει επαρκής επεξήγηση ή διατυπώνονται οι σκέψεις «τηλεγραφικά»; Πληρότητα δεν σημαίνει απαραίτητα μακροσκελείς απαντήσεις, ούτε επέκταση σε γενικότερα θέματα που δεν αφορούν ευθέως το ζητούμενο, ούτε αναφορά σε λεπτομέρειες που δεν προσθέτουν τίποτε επί της ουσίας. 

Τεκμηρίωση: Αφορά την υποστήριξη και αιτιολόγηση της απάντησης η οποία μπορεί να περιλαμβάνει και παραπομπή σε εμπειρικά παραδείγματα. Ας πούμε, εάν ισχυρίζεστε, στο πλαίσιο μιας απάντησης, ότι ο λαϊκισμός φθείρει και προσβάλλει τη δημοκρατία, θα πρέπει να εξηγήσετε ποιο/ποια είναι εκείνα τα γνωρίσματα του λαϊκισμού που το προκαλούν αυτό και γιατί, ενώ θα ήταν επιπλέον πολύ χρήσιμη η αναφορά σε συγκεκριμένο παράδειγμα από τη ζώσα πολιτική πραγματικότητα που επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό σας. 

Ακρίβεια: Αφορά, πρώτα απ’ όλα, την εκφραστική διατύπωση της απάντησης. Δηλαδή, να είναι σαφές και συγκεκριμένο το νόημά της. Να μην είναι έτσι ώστε να έχει στοιχεία ασάφειας ή απροσδιοριστίας ή να αφήνει απορία στον αναγνώστη διότι μπορεί να σημαίνει και τούτο και το άλλο. Η ακρίβεια αφορά και την ουσία του θέματος. Για παράδειγμα, μια διατύπωση του τύπου «η ισότητα είναι πολύ σημαντική αξία για το σοσιαλισμό» είναι μεν ορθή, αλλά αν μείνει έτσι παραμένει απροσδιόριστη υπό την έννοια ότι πρόκειται κατεξοχήν για την κοινωνικοοικονομική ισότητα.

Λογική δομή: Η απάντηση δεν πρέπει να δίνει την εντύπωση ακατάστατων σκέψεων χωρίς εσωτερική συνοχή, ακόμη κι αν αυτές οι σκέψεις είναι ως τέτοιες ορθές. Πρέπει να καθίσταται σαφές πώς συνδέονται οι σκέψεις μεταξύ τους ώστε να βγάζουν από κοινού νόημα και να παρουσιάζουν ένα ολοκληρωμένο σύνολο. Να φαίνεται ποιες είναι οι κύριες ιδέες, ποιες οι υποστηρικτικές, ποιο το ουσιώδες, ποιο το δευτερεύον και πώς καταλήγετε από τη μία ιδέα στην επόμενη. Ποια σχέση τις διέπει και γιατί αυτή η σειρά που επιλέξατε είναι εύλογη. 

Ικανότητα κρίσης: Η ικανότητα κρίσης αφορά όλα τα παραπάνω. Δηλαδή, χρησιμοποιείτε την κρίση σας προκειμένου να εκτιμήσετε πώς καθίσταται πλήρης μια απάντηση, επομένως κρίνετε εάν κινήστε εντός ή εκτός θέματος, τι είναι ουσιώδες για αυτό και ποια είναι τα επιμέρους τμήματά του. Την κρίση σας χρησιμοποιείτε κι όσον αφορά την τεκμηρίωση, καθώς αποφασίζετε τι είναι προφανές και τι χρειάζεται να καταδειχθεί με περισσότερα λόγια. Εξίσου, εφόσον είστε ακριβείς σημαίνει ότι επιλέξατε τις κατάλληλες διατυπώσεις, μπαίνοντας στη θέση του αναγνώστη και βοηθώντας τον να κατανοήσει τι θέλετε να πείτε. Επίσης, η επίτευξη λογικής δομής και συνοχής σημαίνει ότι ιεραρχήσατε και κατατάξατε τις ιδέες σας έτσι ώστε να μπουν στην κατάλληλη σειρά, καθιστώντας εμφανή τη συσχέτιση και τη συμπληρωματικότητα τους.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα μαθήματος:

 

  • SimonD.W. & RomanceJ. (2023), Η πρόκληση της πολιτικής. Μια εισαγωγή στην Πολιτική Επιστήμη, Κριτική [Σύγγραμμα 1].

  •  Ελευθερίου Κ. - Τσίρμπας Γ. – Κολιαστάσης Π. - Καναούτη Σ. (επιμ.) (2023), Εισαγωγή στην Πολιτική ΕπιστήμηGutenberg [Σύγγραμμα 2].

 

Επιπλέον προτεινόμενη βιβλιογραφία:

 

  • Βανδώρος, Σ. (2015), Εισαγωγή στις πολιτικές ιδεολογίες, ΣΕΑΒ, http://hdl.handle.net/11419/4733 

  • Bale, T. (2011), Πολιτική στις χώρες της Ευρώπης, Κριτική.

  • BallA. & PetersB.G. (2001), Σύγχρονη πολιτική και διακυβέρνηση, Παπαζήση. 

  • Boix, C. & Stokes S.C. (eds) (2007), The Oxford handbook of comparative politics, Oxford University Press.

  • Ishiyama, J. & Breuning, M. (eds) (2011), 21st century Political Science. A reference handbook, Sage.

  • Goodinn, R. & Tilly, C. (eds) (2006), The Oxford Handbook of contextual political analysis, Oxford University Press.

  • Grigsby, E. (2011), Analyzing politics. An introduction to political science, Wadsworth Cengage Learning.

  • Hague, R. & Harrop, M. (2020), Συγκριτική πολιτική και διακυβέρνηση, 3η εκδ. [και προγενέστερες εκδόσεις αν δεν είναι διαθέσιμη η πιο πρόσφατη], Κριτική.

  • Heywood, A. (2014), Εισαγωγή στην πολιτική, Επίκεντρο. 

  • Heywood, A. (2011), Βασικές έννοιες της πολιτικής επιστήμης, Επίκεντρο. 

  • Κιτρομηλίδης, Π. (2013), Πολιτική Επιστήμη. Οι περιπέτειες μιας ιδέας, Πόλις.

  • Landman, T. (2003), Issues and methods in comparative politics. An introduction (2nd ed.), Routledge.

  •  Lowndes, V., Marsh, D., & Stoker, G. (επιμ.) (2020), Θεωρία και μέθοδοι της Πολιτικής Επιστήμης, Κριτική.

  • Λυριντζής, Χ. (2001), Σύγκριση και ερμηνεία. Η πορεία και οι προοπτικές στη σύγχρονη πολιτική ανάλυση, νήσος.

  • Μεταξάς, Α.-Ι. (επιμ.) (2016), Πολιτική Επιστήμη. Διακλαδική και συγχρονική διερεύνηση της πολιτικής πράξης, Ι. Σιδέρης.

  • Συλλογικό (2021), Η πολιτική με απλά λόγια. Κλειδάριθμος.

  • Roskin, M. κ.ά. (2008), Εισαγωγή στην πολιτική επιστήμη, Επίκεντρο.

  • Runciman, D. (2016), Πολιτική, Πατάκη.

  • Sartori, G.  (2004 ), Σημασιολογία, έννοιες, συγκριτική μέθοδος, Παπαζήση.

 

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

 

Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης, American Journal of Political Science, Comparative Political Studies, European Journal of Political Research, Government and Opposition, Journal of Politics, Political Science Quarterly, Political Studies, West European Politics και πολλά άλλατα περισσότερα προσβάσιμα μέσω της Heal-Link, http://www.heal-link.gr/ .

 

Χρήσιμοι σύνδεσμοι:

 

  • Συλλογικός κατάλογος ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών (πραγματοποιεί ταυτόχρονη αναζήτηση σε όλες τις βιβλιοθήκες): http://www.unioncatalog.gr/ucportal/

  • Κατάλογος βιβλιοθηκών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: http://opac.library.uop.gr/cgi-bin-EL/egwcgi/egwirtcl/targets.egw

  • Κατάλογος ελληνικών βιβλίων που κυκλοφορούν στο εμπόριο (καλά ενημερωμένος για σχετικά πρόσφατες εκδόσεις, τελευταίας δεκαπενταετίας περίπου). Χρησιμεύει για να δείτε τις τιμές, αν ενδιαφέρεστε για αγορά βιβλίων. Προσοχή: Η αναγραφόμενη είναι η τιμή εκδότη, αλλά ενδέχεται να βρείτε βιβλία με μικρή ή και σημαντική έκπτωση (κυρίως σε εκπτωτικά βιβλιοπωλεία της Αθήνας): http://www.biblionet.gr/

  • Κατάλογος διαθέσιμων πανεπιστημιακών συγγραμμάτων (σε ορισμένα από αυτά είναι προσβάσιμος ο κατάλογος περιεχομένων και ίσως ένα τμήμα του βιβλίου, π.χ. η εισαγωγή): https://service.eudoxus.gr/search/

  • Κατάλογος κυρίως αγγλόφωνων βιβλίων σε αρκετά από τα οποία υπάρχει διαθέσιμο τμήμα τους (κατάλογος περιεχομένων, κάποιο κεφάλαιο, ενδεικτικά χωρία κτλ.): http://books.google.gr/

 

Βιβλιοθήκες στην Αθήνα:

 

  • Εθνική Βιβλιοθήκη (Κέντρο Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου, Λ. Συγγρού 364, Καλλιθέα, και Πανεπιστημίου 32, και Λ. Αθηνών 31-33, Βοτανικός),

  • Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή των Ελλήνων, και Άνθιμου Γαζή 2, και Λένορμαν 218 ),

  • Γεννάδειος Βιβλιοθήκη (Σουηδίας 61, Κολωνάκι),

  • Βιβλιοθήκη του Παντείου Πανεπιστήμιου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών (Συγγρού 136, στο παλαιό κτίριο),

  • Βιβλιοθήκη του Πολιτικού Τμήματος του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Αιόλου 42-44 και Κολοκοτρώνη),

  • Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ, Κρατίνου 9 & Αθηνάς),

  • Βιβλιοθήκη του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (Πειραιώς 228),

  • Βιβλιοθήκη του Βρετανικού Συμβουλίου (Πλατεία Κολωνακίου 17),

  • Βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22),

  • Βιβλιοθήκη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών (Σίνα 31),

  • Βιβλιοθήκη του (γερμανικού) Ινστιτούτου Γκαίτε (Ομήρου 14-16).

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS (ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

https://eclass.uop.gr/courses/215/